Geschiedenis

Onze groep werd als verkennersgroep voor Maarheeze en Soerendonk in 1957 opgericht door Gerard Bellemakers. Mevrouw Tonny van Schaijk- Wagenaar nam hiervoor het initatief. Zoals toen gebruikelijk werd er een aalmoezenier aan de groep toegevoegd, één van de ‘witte paters’ uit Sterksel. Deze kwam ook met de huidige naam voor onze groep; Kizito (klik hier om meer te lezen over Kizito). De groep begon met 6 jongens en 3 leiders die zich middels cursussen het scoutingspel eigen maakten. Het doel van de groep “de jeugd van Maarheeze en Soerendonk een zowel aangename als nuttige tijdsbesteding geven”

Vijf jaar later was de groep gegroeid naar zo’n 20 jongens en de contributie in 1962 bedroeg 35 cent per week. Nog weer een paar jaar later, in 1964 werden er stappen gezet naar een blokhut op de huidige plek, de gemeente stelde een stuk bos en kaphout uit de gemeentebossen beschikbaar om een blokhut te bouwen. De leden en vrijwilligers van de groep bouwende blokhut zelf, op 9 november was de feestelijke opening. Ook in dit jaar ontstond de traditie van het pinksterkamp voor de hele groep die nog steeds bestaat. Destijds op het terrein van de ‘Witte paters’ in Sterksel, tegenwoordig op het eigen terrein aan de Vloeten.

Na 1965 groeide de groep flink. Naast verkenners (10-15 jaar) kwam er een aparte groep voor de jongens van 6-10 jaar (welpen), de oudere verkenners van 15 – 18 jaar (Rowans) en een groep Pivo’s (18+). Om alle groepen een plek te geven werd de blokhut uitgebreid. Helaas kwam deze verbouwing nooit af. Op 17 januari 1967 brandde de blokhut inclusief alle materialen af.

Een klein jaar later stond er op dezelfde plek een nieuw onderkomen; twee houten ‘noodwoningen’ afkomstig van de legerplaats in Budel.

De huidige blokhut staat er vanaf 1981. In dit jaar werd er ook gestart met een meisjesgroep, de gidsen van 10 – 14 jaar

Met dank aan Jac Biemans en de AA Kroniek waarin onze historie uitgebreid beschreven is.

Lees hier meer herinneringen van oud-leden.